Het lijkt allemaal zo mooi. Maar ook dit is gewoon werk.

 

Ondernemen in vrijetijdsbesteding als persoonlijk doel?

 

Inmiddels ben ik alweer ruim drie en een half jaar actief als visgids, waarvan alweer een jaar fulltime in het geweldige Nationaal Park de Biesbosch. En wanneer ik ergens in gezelschap verkeer, en mijn bijzondere werk ter sprake komt, levert dat vaak bewonderende commentaren op van mensen met een “normale” baan. Sowieso moet ik meestal uitleggen wat mijn vak überhaupt inhoudt, want voor een groot deel van het publiek is dit volslagen onbekend (Wat voor mij natuurlijk weer een commerciële kans is om een nieuwe doelgroep aan te boren!).

 

Niet alleen onder buitenstaanders, maar ook binnen de sportvisserscommunity wordt dit toch door velen als een soort ultiem doel gezien: Je geld verdienen met je hobby. Het heeft geleid tot een flinke aanwas van mensen die begonnen met gidsen de afgelopen pak hem beet twee, drie jaar. En van veruit de meesten hoor je al niks meer. Het wordt namelijk nogal eens onderschat wat er bij komt kijken om een dienst op te bouwen die niet alleen klanten trekt, maar deze ook structureel laat terugkomen. Dit is naar mijn mening het allerbelangrijkste dat er is! Vaste klanten worden ambassadeurs, vaste klanten bieden een voorspelbaar inkomen en ook belangrijk: Vaste klanten snappen dat er ook wel eens een moeilijke dag tussen kan zitten, zoals ik zelf afgelopen weekend helaas heb ervaren. Door dat goed op te lossen met je klant heb je er weer een ambassadeur bij. Hierover verderop meer.

 

Zelf moedig ik de komst van meer collega’s van harte aan. Nederland is zich steeds meer aan het ontwikkelen als hengelsportbestemming van wereldformaat, en terecht! De aanloop vanuit het buitenland begint nu echt op gang te komen, en ook vanuit de voorheen conservatieve binnenlandse markt is de schroom om te betalen voor ervaringen aan het verdwijnen. Waar mijn clientèle in het eerste jaar totaal uit buitenlandse bezoekers bestond, is de verhouding tussen buitenland en lokaal nu zo ongeveer fifty-fifty. Kortom; er zit toekomst in dit vak, als facilitator van een mooie vrijetijdservaring voor drukke mensen die geen tijd hebben om alles zelf uit te zoeken, maar toch graag een dag lekker willen vissen. Daarnaast geeft een sterkere sector een sterkere lobby tegen bedreigingen als een onbeperkte binnenvisserij. Win-win!

 

Op dit moment zijn er pakweg zo’n twintig gidsen structureel actief in Nederland, waarvan maar een enkeling fulltime, en met de bizarre hoeveelheid viswater die we hier hebben, is dat eigenlijk ontzettend weinig! Er ligt enorm veel ruimte voor collega’s met een goed idee, met name op de wateren die nu nog niet zo “drukbegidst” zijn als bijvoorbeeld de Delta, Randmeren, Friesland etc. In dit blog ga ik proberen om mensen die met het idee in hun hoofd lopen dit vak ook op te pakken wat inzichten mee te geven die ikzelf in deze drie jaar heb opgedaan. Het zijn natuurlijk geen harde aanbevelingen, want ook ik kan er wat zaken betreft naast zitten, maar het heeft voor mij in elk geval goed uitgepakt.

 

De Nederlandse roofvissen oefenen een enorme aantrekkingskracht op buitenlandse bezoekers uit!

 

Klant is koning

 

Zoals ik al eerder aanhaalde is het allerbelangrijkste om te bouwen aan een vaste klantenkring. En dat is lastiger dan het lijkt! Wanneer je naar mijn zakelijke Facebookpagina kijkt, zie je dat ik daarop inmiddels ruim 2600 “vind ik leuks” heb. Maar dat zijn lang niet allemaal volgers die ook boeken. Sterker nog, de conversie hierop is uiterst laag. Zou die hoger zijn, zeg bijvoorbeeld 25% van de volgers die één keer per jaar boeken, dan zou ik het hele jaar vijf dagen per week vol zitten, en een wachtlijst van jaren hebben! Toch zorg ik ervoor dat ik op deze pagina constant waardevolle content deel, want er komt ten eerste toch telkens wel weer “nieuwe business” uit voort, én je blijft top-of-mind bij je bestaande gasten, waardoor die telkens met een visdag met jou in het achterhoofd lopen. Dit geldt ook voor mijn “privé” Facebookpagina, mijn LinkedIn (tip! Het organisch bereik dat je op dit platform kunt bereiken is nu nog immens!) en Instagram. Op alle kanalen probeer ik dagelijks meerdere stuks content te plaatsen. Ook in dit vak ben je immers ook vooral internetondernemer!

 

In de praktijk betekent het ook dat je moet zorgen dat gasten die één keer komen, uiteindelijk terugkerende bezoekers worden. Alleen “dagjesmensen” die eens eenmalig een keer komen vissen bieden geen voorspelbaarheid in je inkomen. Een goede en veilige ervaring is daarbij essentieel. In mijn begindagen van Visgids Biesbosch investeerde ik voor elke gidsdag een volledige dag aan het voorvissen van het gebied, zodat we meteen wisten waar we moesten zijn. Inmiddels is het daar (gelukkig) te druk voor geworden, maar toch ga ik er nog steeds van uit dat een gidsdag een volledige dag voorbereiding kost. Denk aan het uitpluizen van weermodellen, het zoeken op Navionics naar nieuwe stekken, het klaarmaken van boot en materiaal, het regelen van aasvissen en het bepalen van de strategie voor de dag. Onlangs ben ik daar één keer te makkelijk in geweest, en ik werd daar gelijk voor gestraft met een slechte gidsdag, waarbij er voor de gast maar één (weliswaar mooie) snoekbaars boven water kwam. Het spreekt voor zich dat ik die gast binnenkort gratis laat terugkomen.

 

Vangstgarantie

 

In het verlengde hiervan ligt dit heikele punt. Nee, natuurlijk heb je er geen invloed op als ze écht niet willen. En ik vind het ook een rotwoord. Je werkt immers met wilde dieren, die ook nog eens moeten worden verleid ergens in te gaan bijten. En soms willen ze dat gewoon niet, wat je ook probeert. Voor ons sportvissers logisch, maar voor de klant onacceptabel. Die betaalt een fors bedrag om vis te vangen, en als dit niet lukt is er maar één koninklijke weg: De gast komt kosteloos terug. Sterker nog: Mijn gasten hebben nog nooit geblankt bij mij aan boord, maar toch heb ik er al een aantal gratis terug laten komen, omdat ik gewoon niet tevreden was met het resultaat die dag. Alleen maar een paar kleine visjes vangen is niet waarvoor ze gekomen zijn, en door ze een terugkomdag aan te bieden heb ik er weer een paar ambassadeurs bij.

 

Zowel de volle dag voorbereiding per gidsdag als de ruimhartige terugkomregeling die ik hanteer  kosten natuurlijk gewoon geld, en die kosten heb ik in mijn tarief verwerkt. Net als het verspeelde kunstaas, wat in mijn gebied eigenlijk bijna onvermijdelijk is met al die verzonken takken en stenen. Nog steeds zie ik in de voorwaarden van collega’s de bizarre regel staan dat verspeeld kunstaas vergoed dient te worden. Het lijkt mij bijzonder awkward om na een gidsdag de mooie ervaring voor de gast te moeten verpesten met het verzoek nog even een paar euro voor een verspeeld shadje af te tikken. Dat kan in mijn ogen gewoon écht niet. Om die redenen laat ik mijn gasten de dag ook altijd in zijn geheel vooruitbetalen. Dan is de “pijn” immers al geweest, en beklijft de mooie ervaring beter. Tot mijn aanvankelijke verbazing heeft nog geen één gast daar moeite mee gehad, maar achteraf snap ik dat ook de gast dit psychisch zo ervaart.

 

Jullie tarieven zijn te laag!

 

Met het bovenstaande in het hoofd zal het besef moeten komen dat voor een professionele dienst, ook een professionele prijs moet worden betaald. En het lijkt wel of iedereen dat beseft, behalve de sector zelf. Vanaf het begin van dit seizoen ben ik met mijn tarief omhooggegaan van 295€ naar 350€, en er is geen klant minder om gekomen. In tegendeel: Het is er alleen maar drukker op geworden. Waarom willen mensen liever een Mercedes-Benz dan een Skoda? Het zijn allebei auto’s met vier wielen en een stuur, die allebei makkelijk de 200 km/h halen, en luxe zaken als cruise control, airconditioning en stoelverwarming bieden. Maar de perceptie bij de doelgroep is dat de Mercedes door de hogere prijs de betere rijervaring biedt, en daardoor is de merkbeleving bij Mercedes hoger dan bij Skoda.

 

En natuurlijk zijn er klanten van het eerste uur afgehaakt wegens de hogere prijs, maar er zijn nieuwe voor teruggekomen, die mijn dienst op een andere manier beleven. Er worden vaker meerdere dagen geboekt, steeds vaker mag ik een (ook voor mij interssant) full-service pakket, met overnachtingen en al aanbieden, en deze klanten komen vaker per jaar terug. Daarnaast zijn er ook gasten van het eerste uur die na enig slikken na de prijsverhoging gebleven zijn, en daar ben ik natuurlijk al helemaal trots op!

Natuurlijk is ook deze prijs nog steeds een lachertje ten opzichte van de werkelijke waarde van een dag aan boord van een tot de tanden bewapende visboot onder begeleiding van een expert in zijn vak, maar ik zie in de toekomst nog wel enige prijselasticiteit hierin ontstaan. Kortom: het is een kwestie van zuinig op je klanten zijn, en altijd alles geven om de beste ervaring te bieden.

 

Voor een visdag helemaal heen en weer gevlogen vanuit Zwitserland! Dat zijn de klanten die je wilt!

 

Creëer je blauwe oceaan

 

Momenteel is er veel van hetzelfde in deze sector. En dan kun je dus ook geen hogere prijs vragen. Het vinden van je niche is hierin dus enorm belangrijk, en hierbij komt de metafoor van de rode en de blauwe oceaan om de hoek kijken: De rode oceaan representeert de markt vol aanbieders van hetzelfde. Er wordt hevig geconcurreerd, met name op prijs. Deze spreekwoordelijke haaien vreten iedereen op die zich in deze oceaan begeeft, waardoor deze rood kleurt van het bloed van de slachtoffers die niet mee konden in de concurrentieslag. Je wilt dus naar de kalme en rustige blauwe oceaan, waarin jij iets aanbiedt dat eigenlijk niemand nog heeft, zodat er geen haaien zijn om je op te vreten.

 

Je moet je dus ergens in specialiseren, en dat kunnen meerdere dingen zijn. In mijn geval is mijn grootste specialisme mijn werkgebied: Weinigen kennen de Biesbosch en de omliggende wateren zo goed als ik, omdat ik alleen daar actief ben. In de bijna twee jaar dat ik het bedrijf van Frank heb overgenomen heb ik elk mosselbankje, richeltje onder water en kuiltje leren kennen in mijn gebied, zodat ik een enorm arsenaal aan stekken heb opgebouwd in mijn hoofd. Ik kan letterlijk een week met mensen op stap gaan, zonder ook maar één keer vaker op dezelfde stek te hoeven vissen (Met Franse gasten hebben we dit laatst in de praktijk gebracht). Als jij een bepaald gebied heel goed kent, is dit een mooie optie om je als specialist hierin te ontwikkelen.

Daarnaast kun je je ook specialiseren in soorten of vistechnieken. Zelf heb ik bijvoorbeeld het pelagic vissen omarmd, maar er zijn bijvoorbeeld ook collega’s gespecialiseerd in het vissen op snoek, baars en snoekbaars. Ook dat is een mooie optie.

 

Samenwerken betaalt zich uit

 

Ter navolging op het bovenstaande kun je je voorstellen dat je “concurrenten” helemaal geen concurrenten zijn. Ieder voert immers zijn of haar eigen specialisme uit, en heeft dus een eigen niche. En dan is het veel makkelijker om elkaar verder te helpen om zo gezamenlijk te groeien naar een hoger niveau.

 

Nog veel te vaak zien collega’s elkaar als concurrenten, die ze maar zo min mogelijk wijs moeten maken. Zelf geloof ik daar niet in. Liever werk ik goed samen met mijn collega’s in het gebied, want er is werk zat voor ons allemaal. Al meerdere dubbele boekingen heb ik inmiddels aan één van de collega’s in de regio uitbesteed, en dit zal ik in de toekomst alleen maar vaker doen, omdat ik inmiddels ervaren heb dat mijn collega’s dit prima hebben opgepakt. En het mooie is dat de gasten die ik heb “weggezet” allemaal later terug zijn gekomen omdat ze toch ook graag eens met mijzelf mee wilden. We hebben er dus allemaal profijt van gehad!

De samenwerking hoeft overigens niet alleen te bestaan uit die van visgidsen onderling, maar ook kun je denken aan een pact met bootverhuurders, horeca, hengelsportzaken of andere stakeholders in je werkomgeving. Zo creëer je een netwerk waaruit voor alle deelnemers meer business voortvloeit, en daar zijn we allemaal bij gebaat!

 

Welkom!

 

Ik heet je dus van harte welkom als nieuwe of bestaande collega, en hoop dat je iets aan deze overpeinzingen hebt gehad om jezelf als professional te ontwikkelen binnen deze groeiende en interessante bedrijfstak!

 

Goed weekend!

One comment

  1. Zou graag met u eens afstemmen ivm visgids in de Biesbosch ! Heb hieromtrent wel interesse ! Wanneer zou dit mogelijk zijn ?
    Heb al jaren een boot in de Biesbosch en ken het water vrij goed ! Ben ook al jaren visser en beheers dit zeer goed .

    Wacht op uw reply

    Vriendelijke groeten

    Harry Van Waelvelde

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.