Weer een roerig jaar voorbij

Wanneer jullie dit lezen ben ik bezig aan één van mijn laatste gidsdagen van 2019. Aangezien we een enorme bak water te verwerken hebben op de rivieren, en de Biesbosch is veranderd in een bak bruine soep, waarin de vis zich niet laat vangen, zijn we uitgeweken naar een andere lokatie. Hier bleek gisteren de vis wél goed te vangen te zijn, dus we moeten maar even creatief zijn wat de stekkeuze betreft.

Een flinke bak water maakt vissen in de Biesbosch lastig!

Eergisteren bleek dat het vissen in de Biesbosch er met deze waterstanden echt niet in zit. Op mijn uitnodiging was Henk opgestapt, wat het aantal jaren Biesboschervaring aan boord in één klap opschroefde van twee naar tweeënveertig jaar. Voor mij natuurlijk gezellig en super leerzaam, en we hebben er weer een paar mooie stekken bij.  Maar desondanks bleef de vangst beperkt tot slechts één snoekbaars, naast nog een paar flauwe, en derhalve gemiste aanbeetjes.

Het gekke was dat de beoogde stekken in het troebele gebied wel degelijk vol lagen met vis (zowel aasvis als roofvis), maar dat de rovers zelfs een sterk geurende spiering niet wilden pakken, terwijl dat de afgelopen weken juist een enorm succesvolle strategie is geweest. De tactiek om op zoek te gaan naar helderder water was ook niet lonend: Hier bleek letterlijk geen enkele vis te zwemmen! Het scherm van de LiveScope bleef, op een enkel plukje kleine aasvis her en der na, totaal leeg, en zowel bij de bodem als op half water was geen rover te bekennen. Echt bizar!

Hier moesten we het mee doen die dag..

Reflecteren

Kortom, de meeste actie is er tot de jaarwisseling wel weer uit nu, en dus wordt het tijd om te reflecteren op wat weer een roerig jaar is gebleken.

Inmiddels hebben heel wat van jullie de boot als gast al van binnen gezien, en dit jaar hebben we het uiteindelijke “target” dan ook bijna gehaald. Over het algemeen waren de vangsten goed tot zeer goed, en in de enkele gevallen dat dat niet zo was hebben we dit uiteraard netjes opgelost. Er zijn ook dit jaar weer tientallen PR’s gesneuveld, met metersnoeken, 90+ snoekbaarzen en twee 80+ roofbleien, maar…. Nog geen 50+ baarzen! Er zijn in de loop van dit jaar enkele baarzen van 48 centimeter aan boord gekomen, maar dit bleek dit jaar de keiharde bovengrens te zijn. Erg jammer, maar de natuur laat zich helaas niet dwingen. Een risicofactor waar je als visgids nu eenmaal tegenaan kan lopen.

De zoveelste 48-er..

Pelagic

Deze zomer hebben we het pelagic vissen fanatiek opgepakt, met letterlijk vanaf dag één geweldige resultaten. Heel wat grote snoekbaarzen hebben zowel de gasten als ikzelf op deze superspannende manier weten te vangen, en samen met Tom van Amateurvisser.nl hebben we hier zelfs nog een leuke video over weten te maken. Het toepassen van ons Garmin LiveScope systeem komt hierin mooi in beeld, en we mochten nog een paar vissen vangen ook.

De laatste weken is er echter weinig tot geen vis op half water waar te nemen in mijn gebied, dus we hebben daardoor een andere, voor mij nieuwe techniek omarmd: het dropshotten met dood aas. Net als het pelagic vissen is ook dit een techniek waarbij je iets selectiever op de grotere vissen vist, en dat bleek ook uit de vangsten! Prachtige, dikke snoekbaarzen trapten in het verleidelijk boven de bodem dansende visje, en ook enkele metersnoeken vergisten zich hierin. Geweldige sport aan een 25-grams hengeltje natuurlijk!

Deze buffel liet het dropshothengeltje diep buigen!

Samenwerkingen

Met name stond dit jaar echter in het teken van het aangaan van verschillende samenwerkingen op visgebied. Dit is in mijn ogen essentieel om als sector aan relevantie te winnen, en het criterium voor mij om een samenwerking aan te gaan, is dat alle partijen daarvan moeten profiteren. Eenrichtingsverkeer leidt nooit tot tevredenheid aan beide kanten, en ik denk dat we daarin best geslaagd zijn met zijn allen.

Zo mocht ik dit jaar toetreden tot het roofvisteam van van Pelt Hengelsport. Deze winkel was al erg bekend onder witvissers, maar is de laatste tijd enorm aan het inzetten op het roofvissen. De focus ligt hierbij op het absolute topmerk Quantum, en ik kan uit eigen, ruime ervaring stellen dat dit een merk is dat kwalitatief echt wat toevoegt aan het aanbod: Ultralichte, superstrakke hengels, boterzacht lopende molens en reels en slim bedacht kunstaas zijn dus al enige tijd bij mij aan boord te ervaren. Samen met teammaatje Joris vissen we dit jaar wederom de Predatortour, en we gaan onze stinkende best doen om hierin een mooie klassering te behalen!

Daarnaast mocht ik het ambassadeurschap voor het kledingmerk Ursuit op me nemen. Een mooie kans om dit toch wel behoorlijk exclusieve merk outdoorkleding weer in de spotlights te zetten, waar het ook thuis hoort. Het heeft behoorlijk bijgedragen aan mijn welbevinden aan boord, want in deze topkwaliteit outdoorkleding blijf je niet alleen warm en droog, maar kan het ook het verschil tussen leven en dood betekenen wanneer je met deze temperaturen onverhoopt in het water valt. En alleen dat zou al genoeg reden moeten zijn om hierin te investeren als regelmatige (boot-) visser!

Ook een bedankje aan Jacco van Navionics voor de geweldige Garmin G3 kaart! En door het delen van mijn data vanuit mijn plotter heb ik ook weer een steentje bij kunnen dragen aan de constante verbetering van dit product. Het belang van goede cartografie wordt nog wel eens onderschat, maar zelf zou ik niet meer zonder kunnen! Het scheelt zo ontzettend veel tijd in het zoeken naar goede stekken, dat je veel meer zuivere vistijd overhoudt.

Een poosje geleden werd ik benaderd door Marc-Jan van Botenverhuur De Biesbosch In. Of we even een bak koffie konden drinken. Uit dit gesprek zijn ook een paar leuke initiatieven voortgekomen, zoals een druk bezochte lezing over de roofvisserij in het gebied, en tot nu toe twee stijf (binnen een dag!) volgeboekte groepsvisdagen, waarbij ik de gasten met twee huurboten van dit bedrijf mee het gebied in neem. Als dit een goed concept blijkt gaan we hier natuurlijk mee verder, en uiteraard blijven we nadenken over nieuw aanbod wat we in deze nog vrij onontgonnen markt kunnen neer kunnen zetten. MJ en ik hebben een beetje hetzelfde hoge energieniveau (ADHD), dus dat schakelt snel.

Ook heb ik inmiddels al een aantal goede collega’s ingeschakeld bij piekdrukte dit jaar, en dat is wederzijds goed bevallen. Voortaan zal ik bij een volle agenda geen “nee” meer verkopen, maar hiervoor de diensten van de collega die op dat moment beschikbaar is inschakelen. Eigenlijk een best normale gang van zaken in het normale bedrijfsleven, maar in het vaak nogal navelstaarderige visgidsenwereldje nog redelijk ongewoon. Tot dusverre.

Kortom, er zijn een paar mooie samenwerkingen ontstaan in de loop van dit jaar, en we staan altijd open voor nieuwe. Met zoveel dagen per jaar op het water kan ik natuurlijk enorm veel exposure voor boot- en hengelsportgerelateerde producten bieden, en worden deze gelijk flink in de praktijk getest. Win-win.

onderwatereiland
Waar zouden we zijn zonder goede cartografie?

Tegenslagen

Helaas is het dit jaar niet alleen maar hosanna gebleken. En daar rekenden we überhaupt ook niet op natuurlijk. Zo heeft Klop, de Grote Satan uit Hardinxveld via de rechter zijn vergunning om in de Biesbosch met netten te vissen weer teruggekregen, en dus kom ik hem weer met grote regelmaat tegen in het gebied. En het blijft wrang om te beseffen dat deze man zijn nering alleen maar kan voortzetten, omdat er hengelsportverenigingen zijn, die zijn gevangen pootvis kopen voor in hun sterfputjes. Egoïsme ten top, en een voorbeeld van een niet-functionerende organisatiestructuur, waarin eigen belangetjes altijd prevaleren boven het grote geheel.

Daar boven op ben ik ook bepaald niet gespaard gebleven qua onkosten aan het materieel. Een lekke boot, een kapotte buitenboordmotor en een paar flinke reparaties aan de trekauto, het heeft dit jaar vele duizenden euro’s gekost om de boel operationeel te houden, naast het reguliere onderhoud. Het heeft behoorlijk ingeteerd op de reserves, en mensen die piepen over de “hoge” prijs van een gidsdag hebben geen flauw idee van de operationele kosten die er met zo’n dienst gepaard gaan. Het zal altijd een issue blijven, en die discussie ga ik sowieso al niet meer aan: take it or leave it.

Een boot: Iedereen wil er één, tot ze weten wat het allemaal kost..

Optimisme

Toch overheerst het optimisme, ondanks de tegenslagen! Het komende jaar ben ik er van overtuigd het target te gaan halen, en nog meer onvergetelijke visdagen te kunnen verzorgen in de mooiste natuur van Nederland. Veruit de meeste opstappers zijn inmiddels vaste gasten geworden, dus het is het komende jaar de missie om te zorgen voor meer nieuwe gasten, en te zorgen dat de terugkerende gasten blijven terugkeren. Een mooie taak, en het belang van tevreden gasten als ambassadeurs voor mijn dienst is enorm! Daar gaan we dus, net als dit jaar, alles in steken wat ik maar in mijn donder heb.

Daarnaast blijf ik me onder het alter ego van “Fishfluencer” ook buiten de eigen visbubbel hard maken voor de hengelsportsector in Nederland, en de professionalisering daarvan, om zo een product te bieden waaraan mensen bereid zijn hun zuurverdiende geld te spenderen. We hebben met onze rivierdelta goud in handen, en de tijd is gekomen om deze op een duurzame manier te vermarkten, met respect voor de natuur en het onderwaterleven. Een mooie opdracht waar ik ook in 2020 weer vol energie mijn tanden in ga zetten!

Ga je met me mee, volgas het nieuwe jaar in? Als gast of als samenwerkingspartner?

Goed weekend, fijne kerstdagen en een knallend uiteinde!