Heel wat schrijfwerk!

Zoals jullie weten ben ik vrijwel geheel 2019 druk bezig geweest met het schrijven van mijn boek “Pak je Passie!”. Elke dag dat ik niet met gasten op het water zat, bracht ik door achter mijn MacBook. In een noodtempo ramde ik alinea na alinea op het virtuele papier, want de inspiratie vloeide als een kolkende rivier door mijn hoofd. Het heeft geresulteerd in een boek waar ik apetrots op ben!

Daarnaast moest ik snel meer omzet met Visgids Biesbosch behalen, want de hypotheek moet ook gewoon betaald worden nadat ik mijn baan voor het gidsen opgaf. De aandacht lag in het begin vooral op het genereren van meer traffic door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO), en we kunnen wel stellen dat dat gelukt is! Inmiddels staan we op alle relevante zoektermen in de top-vier van organische zoekresultaten op Google (zowel short-tail als long-tail), en vaak nog op nummer één ook. Het heeft geresulteerd in gemiddeld zo’n 5000 bezoekers op de website per maand, en dat is in mijn niche een gigantisch aantal! Vooral dit blog bleek daarin een geweldig instrument te zijn. Door mijn blogs altijd redelijk scherp aan te zetten creëerde ik elke vrijdag weer “buzz” rond mijn merk, waar de concurrentie met puur visgerelateerde verhalen veel minder bereik had. Het heeft echt wonderen gedaan om in korte tijd een dominante factor in de zoekmachines te worden.

Een volgend punt was het verhogen van de conversie, oftewel het verleiden van bezoekers van de website om ook daadwerkelijk een gidsdag te boeken. Naast het toepassen van algemene online marketingtechnieken ben ik hiervoor tot mijn oren in de -geweldig interessante!- materie van de  neuromarketing gedoken. Ondernemers verliezen zichzelf in hun uitingen namelijk nogal eens in de ratio, en vergeten dat klanten zich veel meer laten leiden door emotie. Het o zo mysterieuze reptielenbrein is echt een factor van betekenis, en vrijwel niemand in de sector doet er iets mee!

Een wetmatigheid uit de neuromarketing is dat een geïnteresseerde minstens zeven contactmogelijkheden met een aanbieder nodig heeft om ook echt klant te willen worden. Pas dan is er sprake van de zo vurig geambieerde “know-like-trust factor”. Natuurlijk is dit blog al een mooie manier daarvoor, maar tevens heb ik een volledig geautomatiseerde e-mailmarketingstrategie uitgerold, met daarin acht contactmomenten. In deze emails vertel ik een verhaal, deel ik kennis en pitch ik op een sale. Het is bizar hoe effectief dit is! Daarnaast zorg ik er zo voor dat ik mijn volgers op social media in mijn “eigen” bezit krijg, en niet afhankelijk ben van de grillen van een extern platform. Wie weet bestaat Facebook volgend jaar wel niet meer..

Kortom; de afgelopen alweer drie jaar heb ik enorm veel geleerd over alle facetten van (online) marketing. Van het bepalen van zoektermen tot het analyseren van traffic en conversie, van het opzetten van een autoresponder in een e-mailmarketingprogramma tot het schrijven van converterende teksten, we hebben in alles ruime kennis en vooral hands-on ervaring opgebouwd. En zodoende ben ik in de loop der tijd ook echt stapelverliefd op het marketingvak geworden. Het geeft een ontzettende boost wanneer je je maillijst met honderden per week ziet groeien na een campagne, en door deze inspanningen hebben we dit jaar een omzetgroei van 44% (!) gerealiseerd. Loon naar werken dus!

 

Een sector zonder inspiratie

Daarnaast roep ik ook al jaren dat de hengelsportsector aan het prutsen is qua marketing en commercie. Het Pareto-principe dat ik ook in mijn boek behandel, is juist in de hengelsportsector enorm van toepassing: Een paar grote spelers verdelen 80% van de omzet, terwijl de rest de kruimels mag verdelen. Het geklaag hierover is niet van de lucht, maar de schuld ligt toch echt bij de verliezers zelf!

Wanneer ik de gemiddelde website van hengelsportgerelateerde ondernemers zie, zakt de moed me letterlijk in de schoenen. Ze doen me denken aan marktkramen, waarop waren liggen uitgestald door een zwijgende koopman. Geen verleidingstechnieken, geen call-to-action, geen retargeting. Het is letterlijk om te huilen. De grote spelers hebben dit veel beter voor elkaar, en dus winnen ze! De afgelopen weken heb ik de websites van die bedrijven uitgebreid geanalyseerd, en het was een feest van herkenning. Deze winnaars hebben durven investeren in een doordachte marketingstrategie, en dat betaalt zich -net als bij mij- uit!

 

Het zwarte gat

Maar na het afronden van het boek, en de constatering dat Visgids Biesbosch online staat als een huis, ben ik wel echt in een zwart gat gevallen de afgelopen weken.

Inmiddels ben ik zo gek geworden op het schrijven van vlijmscherpe en vooral converterende teksten, het analyseren en verbeteren van content en het verleiden van bezoekers dat ik me momenteel, nu alles is afgerond eerlijk gezegd stierlijk verveel. Ik mis het brainstormen met mezelf en anderen, het rammen en rossen van content en het monitoren van de resultaten van campagnes..

Daarom ga ik in het magische jaar 2020 een nieuwe dienst toevoegen:

Als eerste in Nederland start ik een marketingbureau specifiek voor de hengelsport. Het moet maar eens klaar zijn met het gepruts in deze sector, want er is veel geld te verdienen! Met name de roofvisserij is momenteel booming, en het is zaak om zoveel mogelijk commercieel momentum uit deze ontwikkeling te halen. Het is de niche waar ik potentie in zie, en waar naar mijn mening behoefte aan is. Want het gemiddelde is nu echt enorm slecht!

Waar kan ik je mee helpen?

  • Schrijven van teksten die wél converteren
  • Opzetten e-mailmarketingfunnel
  • SEM (SEO/SEA)
  • Conversietechnieken website
  • Blogs
  • Social media posts
  • En nog veel meer!

Ik heet jullie vanaf nu dus hartelijk welkom op www.hengelsportmarketing.nl!

 

Maak er een mooie kerst van!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.