Een quantumsprong naar de toekomst!

Het zal jullie de laatste tijd niet zijn ontgaan dat er onder de doelgroep (drukke zakenmensen die graag geheel verzorgd een dagje willen vissen) steeds meer animo voor onze dienst is ontstaan. En dat zorgde ervoor dat we met de Lund tegen de operationele capaciteiten aan liepen. De afgelopen drie jaar hebben we heel wat avonturen in dit mooie schip beleefd, en zijn er enorm veel PR’s aan boord gekomen (waaronder mijn PR snoek van 1.25 meter!). Maar toch waren er wat beperkingen, met name qua ergonomie en ruimte aan boord. Daarnaast begon ik steeds vaker te verlangen naar meer vaarcomfort, na vele dagen slagregens en ijzige wind in het gezicht te hebben gekregen achter de stuurknuppel. Op een gidsdag leggen we immers zomaar 40 tot 50 kilometer af in ons immens grote werkgebied!

Daarom ben ik me de laatste weken gaan oriënteren op een lange termijn vervanger, die helemaal perfect zou zijn voor de werkzaamheden die ik ermee uitvoer. Het moest een boot worden die vele jaren probleemloos mee zou kunnen, want als er íets is waar ik de afgelopen jaren een ontzettende hekel aan heb gekregen, is het wel het om de paar jaar moeten leuren met een boot waar je vanaf wilt! Gelukkig werd er veel sneller dan aanvankelijk gedacht een koper voor de Lund gevonden: Deze gaat een tweede (of eigenlijk derde) leven leiden in het waterrijke natuurgebied the Broads in Engeland, bij Stephen. Ik wens hem veel veilige mijlen!

 

Meer comfort was een vereiste!

Maar nu?

Intussen had ik al een aantal opties bekeken, toen ik in gesprek raakte met Thijs van Orka Boten. De afspraak voor een bezoek aan de fabriek werd gemaakt, en eenmaal daar aangekomen voelde ik me net Alice in Wonderland tussen al dat mooie spul! Er bleek een demomodel te staan dat precies was uitgevoerd hoe ik het in gedachten had: Console, zwart onderschip, wit bovenschip en een epoxy vloer (op tapijt blijf je schrobben!). Deze boot, voluit de Orka Blackfish 500 Competition vinkte wat mij betreft alle hokjes af qua wensen! Een comfortabele zitplaats achter een scherm, volop opbergvakken, meer binnenruimte en naar verluidt uitstekende vaar- en planeereigenschappen (heb de lovende commentaren al vaak voorbij zien komen). En om een lang verhaal kort te houden: Door de goede prijs voor de Lund, een flinke inspanning van Thijs, en weer een beetje hulp van maatje Denny (waarvoor onuitsprekelijke dank!) konden we er eergisteren een definitieve klap op geven! Het komende seizoen starten we in een gloednieuwe Orka!

 

Een droom die uitkomt!

High-tech

Door de grotere binnenruimte van dit schip is het mogelijk om voortaan drie gasten te faciliteren, in plaats van de maximaal twee die er op de Lund konden worden meegenomen. Hierdoor kan ik per gidsdag een beter tarief vragen, wat voor onze bedrijfsvoering natuurlijk ook weer wat prettiger is. Maar dan zullen we deze bedrijfsvoering ook daaraan moeten aanpassen.

Er is altijd een discussie geweest over of de gids wel of niet mee moet vissen, en eigenlijk heb ik dat altijd wél gedaan. Zo kon ik zelf constateren of we op de goede plek of diepte zaten, en kon ik bij een aanbeet de hengel aan de gast overgeven, zodat hij of zij de vis kon vangen. Maar eigenlijk is dat inmiddels al lang niet meer nodig, omdat we inmiddels elk hoekje en gaatje van het werkgebied kennen. Daarnaast hebben we tegenwoordig natuurlijk de LiveScope aan boord, die zojuist ook een übergave update naar het nieuwe Perspective vision heeft gehad. Waar de vis zit weten we inmiddels dus wel, waardoor mijn meevissen niet echt meer nodig, en soms zelfs ongewenst is.

Hierdoor moest er dus worden gezocht naar een manier om te zorgen dat ik op een gidsdag niet meer achter mijn console vandaan hoef te komen, behalve voor het scheppen van vangsten. En dan kom je in de wondere wereld van de technologie terecht! De boot moet immers nog steeds op de stekken elektrisch worden gemanoeuvreerd, zonder dat ik daarvoor door de boot heen en weer hoef te rennen om de fronttroller in en uit te klappen met alle ongemak en gevaar voor in het water vallen van dien. Daarnaast wil ik de komende tijd ook de aandacht gaan besteden aan het brakke en zoute water, want twee maanden op je handen zitten in de gesloten tijd is niet echt prettig voor de vangdrang (en de portemonnee!). De technologie moet hier dus op voorbereid zijn.

 

Nu nog een kaal platform, straks voorzien van de modernste technologie!

The future is NOW!

Daarom gaan we met dit nieuwe schip helemaal all-in qua hightech electronica aan boord, waarbij kosten noch moeite gespaard zullen blijven om de gast de ultieme ervaring aan boord te geven. We starten met de opbouw in de eerste week van april, nadat we in het staartje van het seizoen de laatste gidsdagen met de Lund afgerond hebben, en uiteraard houden we in dit blog onder de noemer #thefutureisnow een verslag bij van al het moois dat er in die weken gaat worden geïnstalleerd.

We kijken enorm uit naar vele jaren aan boord van dit geweldige schip, en we gaan weer talloze gasten de visdagen van hun leven bezorgen in hét visgebied van West-Europa! The future is NOW!!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.