Drukte van belang
Afgelopen vrijdag hebben jullie mijn blog moeten missen, want ik kwam er door alle drukte gewoonweg niet aan toe. En dat heb ik geweten.. Jullie vroegen je redelijk massaal af of er wat aan de hand was, maar dat was niet het geval. Het doet me in elk geval deugd dat mijn pennenvruchten blijkbaar goed worden gelezen!
Probleem was dat ik momenteel met én een drukke agenda qua gidsen zit, én dat er ook voor Beet heel wat aanvragen voor artikelen en repo’s binnenkomen. En ik kan mezelf helaas niet in tweeën splitsen, dus schoot mijn blog er afgelopen week bij in. En daarvoor heeft het noodlot me inmiddels ook hard gestraft! Want op vrijdagochtend gebeurde er (weer) iets noodlottigs: Terwijl ik met de gasten uitvoer, en ik nog aan het kletsen was over hoe we de dag zouden gaan invullen, voelde ik tijdens het insturen ineens een knak in het stuur. Daarna wilde de boot nog maar één kant op: De verkeerde…
Muchos Problemos
Kortom: We konden dus letterlijk net uit de haven op de elektromotor alweer rechtsomkeert maken, en om exact drie minuten over acht zette ik mijn gasten van de dag weer af in de jachthaven. Met uiteraard een nieuw ingeplande datum voor de gidsdag. Overmacht is a bitch.. Gelukkig heb ik een Orka boot, dus weet ik dat ik eigenaar Thijs altijd kan bellen als er wat aan de hand is. En ook nu werd ik weer supersnel uit de brand geholpen. Thijs gaf me een adres om snel een nieuwe stuurkabel te kunnen ophalen, en nadat die in veilige handen was kon ik first thing in de morning op maandagochtend aanrijden in Hoek van Holland om het euvel te verhelpen, wat binnen een uurtje gedaan was. Klasse! Veel merken beloven topservice, maar ik heb als grootverbruiker al meermaals gemerkt dat dat niet altijd wordt nagekomen. Orka belooft niks, maar levert die topservice wél. En niet voor het eerst. Ze hebben me al een paar keer uit de brand geholpen. Ik zou wel gek zijn om voor een ander merk boot te kiezen!
Taaie shit
Nadat de boot weer was gemaakt kon ik gelijk aan de bak met een hele serie gidsdagen, en ondanks dat het water nu wel structureel onder de dertien graden watertemperatuur is gedaald is het nog steeds een taaie boel in de Biesbosch. Een handjevol vissen per dag mogen we aan boord verwelkomen, met soms gelukkig wel mooie formaten erbij. De afgelopen periode hebben we natuurlijk veel meerval gevangen, maar we beginnen langzaam aan ook weer grote snoekbaars te vangen met de LiveScope. Dat is alweer even geleden! Gelukkig beginnen ze zich nu weer beetje bij beetje te melden. Ik schat in dat de wintertrek nu wel aardig op gang komt, maar durf er weinig op te verwedden met dit bizar slechte seizoen..
Beet
Naast het gidsen zitten we ook met Beet in een behoorlijk drukke periode. Uitgave 9 komt er aan, en die is inclusief Boten- en Motorenspecial. Dat betekent voor mij en mijn collega’s aanpoten met het maken van reportages, artikelen en video’s. Ook het coördineren van de gastartikelen is een dagtaak op zich, en niet altijd loopt een reportage helemaal op rolletjes. Met de prostaffers van een groot hengelsportmerk kregen we slechts vier minibaarsjes en een grondel voor de camera op een (dikke) hele dag.. Gelukkig liep de reportage op een Vlaamse forellenvijver de dag erna een stuk soepeler. Tijdens die dag kreeg ik zoveel forellen voor de camera, dat ik de electronica uit mijn handen heb laten vallen, en zelf ook een hengeltje heb gepakt om een paar forellen te vangen. Een leuke ervaring om met een 5.5-grams hengeltje 1.8-grams lepeltjes te werpen als je gewend bent om met 300-grams meervalstokken twee ons lood weg te zetten tijdens een visdag! Zelfs de allerlichtste hengel waar ik zelf mee vis (mijn pelagic-stok voor snoekbaars) is al 80 gram werpgewicht. En dat is voor mij ultralicht 🤣
Ik doe mijn best
Kortom, ik bedenk me voortaan wel twee keer voordat ik mijn blog laat versloffen, want God straft immers onmiddellijk. Dat hebben we deze week wel ervaren… Maar daarvoor zal er wel tijd moeten zijn. Ik heb dan ook besloten om tijdens de weekenden sowieso niet meer te gidsen. De lopende afspraken werken we de komende weken af, en daarna gaat de agenda dicht op weekenddagen. Het is immers toch altijd ruk. Een armada van visboten op je stekken, pleziervaart en vis die alles al lang in de smiezen heeft in de inmiddels alweer redelijk platgeviste Biesbosch. En afhankelijk van de workload die ik bij Beet ga ervaren vermoed ik dat we het aantal gidsdagen nog verder gaan terugbrengen de komende maanden. Want het moet wel leuk blijven.
Goed weekend!