Ook de generaties na ons hebben het recht om zulke vissen te vangen

Het grotere geheel

In een eerder blog refereerde ik al eens aan het hogere doel dat mij als ondernemer drijft: Een bloeiende, duurzame en winstgevende hengelsportsector, waarin betekenisvol ondernemen de norm is. Op onze website heb ik die missie als volgt onder woorden gebracht:

“Onze missie is het professionaliseren en laten bloeien van de Nederlandse hengelsportsector in zijn algemeen, en het beschikbaar stellen van full-service ervaringen op topniveau in het bijzonder.

Nederland is wat ons betreft dé Europese hengelsportbestemming voor bezoekers vanuit de hele wereld, met het benedenrivierengebied als het absolute kroonjuweel. Nergens wordt de roofvis groter dan hier, door de samenloop van de twee grootste Europese rivieren in één voedselrijke en vruchtbare delta. Zowel snoek, snoekbaars als baars vindt in dit gebied de perfecte omstandigheden om tot recordformaten uit te groeien, en door als hengelsportsector een factor van belang te worden en te blijven, beschermen we dit unieke gebied voor de generaties na ons.

Door het aanbieden van geheel verzorgde gidsdagen of meerdaagse visvakanties bieden wij de bezoeker een unieke blik op de onbegrensde hengelsportmogelijkheden die Nederland-Visland biedt!”

Waarvan akte.

Het mooie is dat ik de sector, in die bijna vier jaar dat ik er nu in actief ben ook echt wel die shift zie maken, zij het met kleine stapjes. Het verzet tegen de ongelimiteerde beroepsvisserij op de benedenrivieren is dermate verhevigd dat er eindelijk een nieuw visserijkundig onderzoek is gestart, ter vervanging van het sterk gedateerde onderzoek van Witteveen + Bos van jaren geleden. En wat mij betreft is dit de opmaat naar een uiteindelijk totale sanering van de nettenvisserij op het binnenwater in de toekomst. Er zit geen enkele duurzaamheid in die sector, en nu er uiteindelijk ook internationale druk komt vanuit landen, die hun miljoeneninvesteringen in de terugkeer van bijvoorbeeld de zalm in de Nederlandse netten zien verdwijnen, wordt dat hopelijk de nekslag.

Hoe lang nog? Internationale weerstand neemt eindelijk toe

Onze verantwoordelijkheid

Dat zijn ontwikkelingen die ons als georganiseerde hengelsport de kans geven om door te pakken, maar dan zullen we van groot tot klein, van hoog tot laag onze verantwoordelijkheid moeten nemen om zowel professionaliteit als oog voor duurzaamheid uit te stralen. De sector is al veel te lang een lappendeken van clubjes en eenlingen geweest.

Vanuit mijn werk heb ik nogal eens gesprekken met mensen vanuit de milieubeschermingshoek, en waar ik voorheen vaak als de Grote Satan werd gezien, die arme visjes aan het pesten was, blijken we de laatste tijd veel meer on speaking terms te zijn. De reden daarvan is waarschijnlijk vooral dat ik zaken niet bagatelliseer. Je zult mij niet horen schreeuwen dat vissen geen pijn voelen als ze aan de haak worden geslagen, of dat ze geen stress hebben tijdens de vangst. Ik kan daar immers niets zinnigs over zeggen, als biologisch/fysiologisch leek zijnde.

Wat ik wél kan zeggen, is dat ik besef dat ik een individuele gevangen vis op zijn minst ongemak bezorg met diens onvrijwillige, doch kortstondige bezoek aan de binnenkant van de boot, maar dat ik door een strikt terugzetbeleid het bestand als geheel geen schade toebreng. De door ons gevangen vissen worden met zorg behandeld en teruggezet, zodat ze zich kunnen voortplanten. Het zou dan ook goed zijn als met name voor de trekvissen waarin zoveel is geïnvesteerd een strikt catch-and-releasebeleid wordt ingevoerd. Juist deze waardevolle vissen verdienen een laisséz-passez door onze wateren, of ze nou incidenteel aan de hengel worden gevangen of niet. Hiermee nemen we de grond voor een eventuele rechtszaak vanuit landen die hierin investeren weg.

Retail

Ook voor de retail (hengelsportzaken) biedt dit herleefd optimisme mogelijkheden om onderscheidend te handelen. Prijstechnisch is er nooit tegen de online-winkels op te boksen, maar door te investeren in goed advies en een bijzondere ervaring voor de klant bedien je een doelgroep die wat minder op de centjes kijkt. En die wil je toch?

Wat dat betreft heeft mijn eigen sponsor, van Pelt Hengelsport het goed gedaan. Er wordt duidelijk de focus gelegd op een topmerk (Quantum), waarin ze de aanbieder met het grootste assortiment van Nederland zijn. En de feedback die teamlid Joris en ik over dit materiaal leveren wordt weer meegenomen in de bepaling van het beste assortiment. Win-win!

Influencers

We zullen ons als ondernemers, sportvissers en overkoepelende organisaties meer als influencers moeten gaan gedragen in de toekomst. Juist door te laten zien met hoeveel respect we de vis en zijn gebied behandelen nemen we ongegronde bezwaren van leken hierin weg, en verschuiven we de beeldvorming van emotie (zielige visjes) naar ratio (non-destructieve benutting van het visbestand). Social media en het internet zijn daarin geweldige instrumenten, die snel een groot publiek kunnen bereiken mits juist toegepast.

Ook “in real life” dienen we ons als influencer te gedragen: Wees toegankelijk voor vragen van startende vissers, vooral de jeugdigen, en laat je zien op evenementen. De Hengelsport- en Botenbeurs die vandaag zijn laatste dag beleeft is een geweldig podium om snel kennis over te dragen aan een groep die nog aan het begin van diens carrière staat. Een enorm eervolle opdracht.

Vissen saai? Vergeet het maar!

Positiviteit

Het belangrijkste is dat we als sector positiviteit, ondernemingszin en de wil om samen te werken aan een hoger doel (blijven) uitstralen. Want positiviteit trekt positiviteit aan!

Nederland is dé hengelsportbestemming van Europa, en door hieraan met enthousiasme en optimisme verder te bouwen creëren we hiermee onze eigen overvloedige markt.

Fijne zondag!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.