Visgids Biesbosch Kunstaastest (deel 3)

Toch nog een deel erbij voor het nieuwe seizoen

Manmanman, dan denk je met de grote Visgids Biesbosch Kunstaastest deel 1 en 2 zo’n beetje wel de belangrijkste kunstaasjes van het afgelopen seizoen te hebben besproken, blijk je er met een beetje graven in het geheugen zo nog een deel te kunnen vullen! En eigenlijk is dat ook weer niet zo gek; want we hebben afgelopen seizoen meer dagen op het water gezeten dan welk seizoen dan ook, dus we hebben ook enorm veel stukken kunstaas aan de speld gehad!

Inmiddels heb ik zo’n beetje het assortiment van een gemiddelde middelgrote hengelsportzaak aan boord van de Orka (die gelukkig vol zit met opbergvakken om al die tackleboxen een plekje te geven!), en vrijwel alles aan boord heeft wel vis gevangen. Daarop zijn een paar uitzonderingen, die ik zelf niet helemaal begrijp. Zo heb ik jaren geleden voor onze jaarlijkse Zweden-trip een Headbanger aangeschaft, in de mijns inziens perfecte helder-water-kleur zwart met oranje. Prachtige actie en een kleur waar ik alle vertrouwen in heb. Maar ik heb er nog geen aanbeet op gehad! Dit zal uiteraard aan mezelf liggen, maar verrassend is dat toch wel.. In dit deel gaan we verder met aasjes die wél succes hebben opgeleverd:

Mann’s/Quantum Twinler

Dit kunstaas met zijn dubbele twisterstaart bestaat letterlijk al een eeuwigheid (ik zag zelfs een glimlach van herkenning bij oudgediende Bertus Rozemeijer tijdens een gezamenlijke visdag), en is sinds een paar jaar weer op de markt na aanvankelijk te zijn uitgefaseerd. In de tussentijd is er niet veel veranderd aan het aasje, behalve de merknaam: Mann’s is een bijzonder klein bedrijfje, gerund door slechts een Amerikaans echtpaar, maar is desondanks een legendarisch merk aan de overkant van de grote plas. Quantum, één van de grootste merken daar, nam het label onder zijn vleugels, waardoor het aasje na decennia als Mann’s Twinler te zijn verkocht nu als Quantum Twinler door het leven gaat.

Belangrijker dan de merknaam is de vangkracht van dit aasje, en die is nog steeds ongeëvenaard! De twee krulstaarten draaien verleidelijk door het water, en dit is qua aantrekkingskracht nog te verhogen door een extra Quantum-spinnerblaadje in diens “kont” te draaien. Dit heeft in de Biesbosch al honderden snoeken over de streep getrokken! De Twinler is in verschillende kleuren verkrijgbaar, en is op diverse manieren te riggen. Wat ik zelf potentieel de meest interessante manier vind, is om hiervoor de speciaal ontwikkelde offset-haak met ingebouwd loodgewicht te gebruiken. Doordat de haakpunt in het rubber zit verscholen, vis je het aasje dus perfect door dichte begroeiing heen zonder vast te lopen.

Het nadeel bij deze montage is wel het grote aantal gemiste aanbeten. De vis moet namelijk het aas zo vastgrijpen, dat de haakpunt uit het rubber omhoog gedrukt wordt en vlees pakt. Dit gaat in de praktijk helaas nogal een mis, waardoor ik er zelf nog een extra stinger met een dreg op de achterzijde heb bijgezet. Hiermee haal je alleen wel het weedless effect weg. Het kunstaas is ook prima te vissen aan een standaard shad-montage met loshangende dreggen, of met een loodkop met (grote) enkele haak.

Conclusie: Vangkracht 9, gebruiksvriendelijkheid 8, prijs 9

Westin Bassbite Squarebill

Enige tijd geleden was het weer eens tijd om kunstaas in te kopen, en was ik daarvoor in een andere zaak dan waar ik normaal veel kom. Daar kwam ik onder meer dit plugje tegen, en ik griste een paar exemplaren van de pen af. Het plan was ze gebruiken om mee te trollen op onze gidsdagen, en dat heeft ook heel wat snoeken en baarzen opgeleverd. Maar pas later las ik wat het specifieke doel van dit kunstaas is: Het laten “bouncen” over de (harde) bodem!

Eigenlijk is dit kunstaas ontworpen om letterlijk over en tussen de stenen te vissen, waarbij de zwemlip dermate stevig is uitgevoerd dat deze daarbij niet afbreekt en/of vastraakt tussen de stenen. Best een aparte manier van vissen, maar toch één die zo nu en dan resultaat oplevert als hoger lopend kunstaas niet wordt gepakt. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor de met name baarzen die we hiermee hebben gevangen uitziet alsof er een prooivisje naar voedsel aan het zoeken is tussen de keien. In de praktijk gebruik ik deze crankbait met name in de (vroege) zomer langs kribben en steenstorten. In die periode vangen we er ook regelmatig snoekbaarzen mee. Ook trollend laat ik hem dermate diep lopen dat het kunstaas zo af en toe even de bodem aantikt. Levert vaak aanbeten op, maar helaas ook veel gehaakt vuil. Ik vind deze crankbait daarom werpend beter tot zijn recht komen.

Het punt is alleen dat dit plugje qua werpend vissen bij mij toch vaak wordt verdrongen door die duivelse chatterbaits, die altijd zo idioot veel aanbeten opleveren. Ik knoop hem er dus eigenlijk alleen aan als die chatterbaits niets opleveren, en ik zeker weet dat er wel degelijk vis op de stek zit.

Conclusie: Vangkracht 8, gebruiksvriendelijkheid 7, prijs 8

Savage Gear 4-Play Swimbait

Inmiddels is ook deze swimbait alweer heel wat jaren op de markt, en dat is natuurlijk niet voor niets. Verkrijgbaar in lengtes van 13,5 en 16,5 centimeter, en zowel met als zonder zwemlip en in allerlei kleuren is er voor een ieder keus genoeg! Zelf geef ik de voorkeur aan de versie zonder zwemlip, die daardoor zowel als swimbait als jerkbait te vissen is. Dus óf met lange halen binnen slaan, óf gewoon straight retrieve binnenspinnen. Met name die laatste manier levert op moeilijke dagen toch vaak nog vis op.

Wat opvalt is dat het kunstaas bijzonder stevig en robuust is gebouwd. De splitringen, onderdelen en dreggen zijn van een hoge kwaliteit, wat bij voorbaat al vertrouwen in het kunstaas geeft. Ook de prints zijn realistisch, waarbij ik met name gecharmeerd ben van de kleuren roach, perch en rudd. Voor troebelere wateren is ook een mooie Firetiger-kleur te krijgen.

Verder valt er eigenlijk niet zo heel veel over dit kunstaasje te vertellen, en dat is in dit geval positief. Gewoon een uitstekend vangende swimbait, die altijd zijn visje vangt en daarnaast heel blijft. Ook als hem per ongeluk eens op de stenen of tegen een brugpijler werpt..

Conclusie: vangkracht 8, gebruiksvriendelijkheid 9, prijs 8

Salmo Fatso

Ooit kreeg ik van een samenwerkingspartner als bedankje voor het helpen op een evenement een flinke hoeveelheid Salmo kunstaas, dat nog in overjarige verpakking zat. Het Poolse Salmo was in die periode namelijk net in handen gekomen van Fox International, en die waren inmiddels overgegaan op een wat flitsendere verpakking. Ik was er verdomd blij mee, want er zat een boel bekend spul tussen! Hornets, Perch pluggen en Sweepers: Ik had ze allemaal al met succes aan de speld gehad. Maar met één kunstaasje in die doos had ik nog nooit gevist, en ik vond het er ook maar raar uitzien: De Fatso.

Met de vorm van een soort paasei, en een zwembeweging als een rondtollende hondendrol wekte dat eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen.. Tot ik hem in Zweden toch eens aan de lijn knoopte. Met de eerste worp mocht ik gelijk een hoge negentiger aan boord tillen, en ook de tweede worp leverde een vis op! Je snapt dat de Fatso die vakantie vaak zwemles heeft gekregen..

Ook terug in Nederland hebben we veel en vaak met de Fatso gevist, en heeft deze vaak het verschil gemaakt op de meest taaie dagen! Mijn hypothese is dat door de flauwe actie dit kunstaas wat minder, of in elk geval ándere vibraties geeft dan andere aasjes. Juist op dressuurwateren (zoals mijn Biesbosch) kan juist deze wat fletsere actie dan het verschil maken. Het gekke is dat ook wanneer de vis goed los is, dit kunstaasje ook nog bovengemiddeld goed vangt. Daarom krijgt dit kunstaasje in de categorie vangkracht voor het eerst de maximale score!

Dat eerste exemplaar waarmee ik in Zweden mijn eerste snoeken ving, zit nog steeds in mijn tacklebox. Er zit letterlijk geen verf meer op, maar vangen doet ie nog als de beste!

Conclusie: Vangkracht 10, gebruiksvriendelijkheid 9, prijs 9

Tijd voor Zweden!

Op dit moment zijn we de dagen aan het aftellen voor weer een onvergetelijke week in Zweden, en dit zal gerust weer nieuwe inzichten gaan opleveren qua kunstaas. We zullen daar vast nog wel gaan winkelen op een regenachtige middag, en wie weet wat we dan weer gaan tegenkomen? Mocht er aanleiding toe zijn wijden we er weer een nieuw deel van de kunstaastest aan tegen die tijd.

En wil je dit kunstaas, net als het kunstaas uit de vorige delen zelf testen? Boek dan hier jouw gidsdag tijdens de seizoensopening!

Tight lines!

Deel je liefde met de wereld!

De enige visgids met 100% vangstgarantie!

Onze 5 sterren reviews

Wil je een review achterlaten over Visgids Biesbosch? Graag!

Ving alle soorten vis aan boord!

Altijd een belevenis om bij Johan op te stappen! Johan is als een goede maat met heel veel verstand van vissen en zijn omgeving. Inmiddels al alle soorten gevangen aan boord!

Alan

Mijn eerste meerval ooit

Bij Johan aan boord mijn eerste meerval van maar liefst 1.30 meter gevangen! Altijd spannend om bij Johan op te stappen. Ben inmiddels al meerdere keren tot volle tevredenheid mee geweest!

Richard

De ene snoekbaars na de andere

Een prachtige dag mogen beleven in de meest schitterende natuur die ik in dit land ooit heb gezien! We hadden de snoekbaars in no-time gevonden, en Johan is een prima gids met wie je kunt lachen!